Tips om de auto te wassen

De beste tips om de auto te wassen

Een eigen auto hebben is leuk, maar om de auto lang mooi te houden is het natuurlijk belangrijk om de auto regelmatig te wassen. Autowassen houdt je trotse bezit schoon en voorkomt in veel gevallen ook lakschade door bijvoorbeeld vogelpoep die de autolak aantast. In dit artikel lees je meer over de voordelen en nadelen van een wasstraat, het zelf wassen van de auto en de basisvaardigheden om de auto van een goede beschermlaag met wax te voorzien. En je vindt er de beste tips en trucks om vogelpoep, teervlekken en hars van je auto te verwijderen.

 

De auto wassen in de wasstraat of wasserette 

Een wasserette of wasstraat is de gemakkelijkste en snelste manier om je auto weer schoon te krijgen. Je hoeft de auto alleen ergens in te rijden en een paar minuten later is je auto gereinigd en droog. Bovendien wordt het vuile water wat tijdens de wasbeurt gebruikt is opgevangen en gefilterd. In het afvalwater komt namelijk altijd wel olie, vet en zeep terecht die men liever niet in het riool terecht wil laten komen. Bovendien is een wasstraat tegenwoordig behoorlijk zuinig in het waterverbruik: de meeste wasserettes en wasstraten verbruiken nu ongeveer tussen de 60 en 75 liter per wasbeurt, maar komende jaren wordt het waterverbruik steeds verder teruggedrongen omdat nieuwe wasinstallaties nog een stuk zuiniger zijn! Daarom is een wasserette of een wasstraat de meest milieuvriendelijke manier om een auto te reinigen.

Uiteraard heeft een wasstraat of wasserette wel nadelen: in het geval van een nieuwe auto is de auto mechanisch laten wassen zeer af te raden. De lak heeft namelijk een half jaar nodig om volledig uit te harden. Hetzelfde geldt voor auto’s die opnieuw gespoten zijn (ook wanneer dit gedeeltelijk of lokaal gebeurd is): de lak lijkt droog, maar moet in werkelijkheid nog enige tijd uitharden. Een ander nadeel van de wasstraat of wasserette is dat een auto wasstraat-krasjes in de lak kan krijgen. Dit is vaak het geval bij wasboxen met harde borstels: de harde haren die snel ronddraaien zorgen voor zogenaamde swirls: kleine ronde krassen in de lak die er vrij lastig uit gaan. Alleen een goede polijstbeurt of stevige wax-beurt zorgt ervoor dat deze swirls uit de autolak zullen verdwijnen. Bij een wasstraat welke met lappen werkt is de kans op swirls vele malen kleiner omdat deze wasboxen over het algemeen zo goed als krasvrij de auto kunnen wassen.

 

Bedenk wel dat een wasstraat of wasserette de auto niet zo goed schoon krijgt als met de hand wassen: de borstels en waterspuiten van de wasstraat kunnen niet overal goed bij, zoals onder de spatbordranden, onderzijde van de dorpels of binnenzijde van de wielkasten. Met name bij oudere auto’s kan vuil zich hier goed ophopen en daardoor de veroorzaker zijn van roest. Regelmatig met de hand wassen kan dus vuilophoping voorkomen en daardoor kan de ellende die roest met zich meebrengt ook voor een groot deel voorkomen worden.

Wanneer een auto voorzien is van spoilers (bijvoorbeeld een dakspoiler of kofferbakspoiler) of andere accessoires zoals losse mistlampen, verstralers, zonnekappen (zoals deze vaak op oldtimers gebruikt worden) of louvre-schermen (erg populair bij jaren 70 en 80 youngtimers), dan is het sterk af te raden om deze auto’s automatisch te laten wassen in de wasstraat of wasserette: de borstels of lappen kunnen de accessoires beschadigen of zelfs lostrekken!

De auto zelf met de hand wassen

Handmatig de auto wassen vergt meer tijd, is minder milieuvriendelijk wanneer men dit op straat doet, en eist ook meer fysieke inspanning, maar voor de auto is het verreweg de beste manier om gereinigd te worden!

Om de milieu-nadelen meteen weg te nemen: veel gemeentes en grotere tankstations hebben vaak een wasbox (of meerdere wasboxen) met hogedrukreinigers waar de auto gewassen kunnen worden. Het water wordt opgevangen en gefilterd zoals deze bij de automatische carwash gefilterd wordt. Hierdoor is het handmatig wassen in een wasbox net zo milieuvriendelijk als in de carwash automaat.

Een ander voordeel van zo’n wasbox is dat je zelf geen spullen (behalve contant geld of wasmunten) hoeft mee te nemen: er hangt een hogedrukspuit voor het afspuiten van de auto, een pistool om een laag zeep of foam aan te brengen en een borstel waar ook nog vloeibare zeep doorheen komt. De borstel kan wel nadelig zijn: het kan zijn dat vuil van een vorige auto in de borstel terecht is gekomen. Bovendien hebben borstels bij wasboxen vaak harde haren en dat is weer minder goed voor de lak. Wellicht toch handig om een eigen spons mee te nemen.

Wanneer je gewoon op je eigen stoep of oprit de auto wil wassen, bedenk dan wel dat zeep en afvalwater rechtstreeks in de grond en riool terecht komen. In landen zoals Duitsland is het daarom verboden om de auto op straat te wassen en dient de autobezitter daar gebruik te maken van een wasbox of carwash.

Om de auto zelf te wassen moet je altijd speciale zeep gebruiken: gebruik geen afwasmiddel maar autoshampoo welke bij de automaterialenzaak of bouwmarkt te krijgen is. Er zijn veel verschillende soorten en kwaliteiten te koop, bepaal voor jezelf wat je hierin het prettigst vindt: de een vindt een standaard autoshampoo van de bouwmarkt goed genoeg, de andere wil zijn auto in showroomstaat kopen en koopt duurdere autoshampoo en autodetailling (zo noemt men het zeer grondig reinigen en glimmend oppoetsen van een auto tot absolute nieuwstaat) bij een gespecialiseerde automaterialenzaak of webshop. Gewone allesreinigers of afwasmiddel mogen nooit gebruikt worden om een auto te wassen: deze tast de laklaag en beschermlaag van de auto aan.

Wanneer een vlek moeilijk eruit gaat: ga dan niet te hard lopen poetsen of flink druk erop zetten omdat dit de lak kan beschadigen. Wat veel beter werkt: leg een doordrenkte doek op het vuil waardoor het vuil wat kan losweken van de lak en zachter wordt. Daarna zal het vuil gemakkelijk te verwijderen zijn.

Door regelmatig met de hand je auto te wassen voorkom je ophoping van vuil en kan je ook roestgevoelige plaatsen beter schoonmaken en in goede conditie houden.

De auto in de was zetten

Om de lak van de auto goed te beschermen tegen de invloeden van Uv-straling, zonlicht en vuil is het van belang dat de autolak van een goede beschermlaag is voorzien. Dit kan met een wax. De autowax brengt een laag aan die de lak wat harder maakt. Ook hier zijn vele smaken van te koop: houdt in ieder geval rekening met de kleur van je autolak en of de lak metallic of niet-metallic is. Hier wordt bij de vele soorten autowas onderscheid in gemaakt. Heb je twijfels over de aanschaf van de juiste was voor je auto: laat je dan adviseren door de medewerker van de winkel.

Voor de meeste wax gelden de volgende gebruiksregels:

  • zorg ervoor dat de auto goed gewassen is;
  • schudt de fles wax enige minuten zodat de was goed vloeibaar is en geen klonten bevat;
  • zet de auto nooit in het volle zonlicht in de wax
  • werk deel voor deel, niet de gehele auto meteen in de was zetten;
  • gebruik een zachte doek, of speciaal katoen of autowax-watten om de was mee aan te brengen;
  • breng een laagje was aan (gebruik niet teveel!) op het plaatdeel van de auto en laat het even intrekken;
  • zodra de wax wit uit begint te slaan kan het met een zachte schone doek (bij voorkeur een microvezeldoek) uitgepoetst worden en de lak van de auto zal tijdens het eruit poetsen van de was steeds mooier gaan blinken;
  • zorg ervoor dat de was niet in aanraking komt met ongespoten delen, zoals bumpers, zijspiegels en rubbers omdat dit meteen wit uit zal slaan (mocht dit toch gebeuren: dit is door goed te reinigen met bandenzwart of bumpercleaner);
  • herhaal alle stappen totdat de auto geheel in de wax gezet is.

Bumpers, sierstrips, rubbers en banden weer mooi donker krijgen

Voor het reinigen van de bumpers, spiegels en ander plastic delen kan je het beste bumpercleaner gebruiken. Dit schoonmaakmiddel verwijdert vuil uit de bumper of sierstrips van de auto en geeft het de oorspronkelijke kleur terug. Een zeer goed en milieuvriendelijk alternatief is gekookte lijnzaadolie. Dit is bij de bouwmarkt verkrijgbaar.

Om rubbers (bijvoorbeeld raamrubbers, deurrubbers of rubber delen op bumpers zoals youngtimers hebben) en banden weer glimmend zwart te krijgen is het gebruik van bandenzwart de beste manier om dit te bereiken. Bandenzwart (ook wel bekend als bandenvet, tire cleaner, rubberreiniger of bandenreiniger) zorgt niet er alleen voor dat de zwarte glans van rubber terugkeert, maar voorkomt ook de uitdroging van rubbers en autobanden.

Vogelpoep, teer en hars op autolak verwijderen

De grootste vijand van autolak is vogelpoep. Verwijder vogelpoep direct zodra je dit op je auto aantreft! In vogelstront zit namelijk bijtende stoffen welke zo door een waslaag en zelfs lak heen kan vreten, zeker wanneer de volle zon erop staat! Met name poep van meeuwen kan erg schadelijk zijn omdat meeuwen vaak erg eiwitrijk eten (met name aan zee doordat de zeemeeuwen vis eten). Voorkom doffe plekken in de lak van de auto en verwijder vogelstront direct met een hogedrukspuit of harde waterstraal (een regenbui is hiervoor vaak onvoldoende). Een goede waslaag geeft vogelstront ook minder de kans om in de lak in te vreten, daarom is het van belang de auto minstens 2x per jaar in de was te zetten.

Ook insectenlarven en hars van bomen vreet in op autolak. Hars kan ook erg lastig zijn om te verwijderen wanneer deze hard is. Om harsresten van de lak af te krijgen werkt spiritus heel goed: neem een flink stuk keukenpapier of stof (zoals een doek) en doordrenk deze met spiritus. Leg vervolgens de met spiritus doordrenkte doek op de hars en laat dit heel eventjes intrekken om vervolgens te poetsen. De hars zal nu verdwijnen. Uiteraard erna een nieuwe waxlaag op de lak aanbrengen!

Om teer en olie van de autolak te verwijderen werkt boter heel goed: neem een doekje en breng hier wat echte boter op aan (halvarine werkt niet). Wrijf met de boter op dit doekje over de teervlekken en olievlekken heen en de teer of olie zal van de auto verdwijnen! De boter lost namelijk het teer of de olie gedeeltelijk op en zorgt ervoor dat de teer of olie los laat van de lak.

Reageren is uitgeschakeld voor dit bericht.